Friday, July 16, 2010

16 juli 2010

Aftonbladet: "414 män köpte sex över hela Sverige av hallicken." "Sport. Zlatan blir lagkapten." Bilaga: Klick. "Extra tjock: 68 sidor. Allt om Rosings drömbröllop."

Expressen: "Stor guide. Kvinnor och män som söker kärlek i Stockholms län och resten av landet." Bonus: "Premiär idag - bara 59 kronor. Humor-DVD." "En meter korsord."

Sexköp och kärlek. Två extremer på samma skala? Ja, kanske. I kölvattnet av Littorinaffären känns Aftonbladets löpsedel mer aktuell än någonsin. "Totto" är tydligen inte ensam om att kanske ha köpt sex. Det finns 414 till. Åtminstone. Dessa aldrig sinande nätverk av (i de flesta fall) män som organiserar och nyttjar sexhandel på olika sätt. Vanliga män. Småbarnspappor. Lärare. Högt uppsatta chefer. Poliser. Politiker. You name it. De är mitt ibland oss. Men trots att jag har mycket att säga om sexhandel tänker jag undvika att fördjupa mig i sakfrågan av rädsla för att göra denna blogg till något den inte är eller ska vara. Därför nöjer jag mig med att säga att ämnet berör mig djupt. Lika mycket som kvinnomisshandel och andra tragedier och orättvisor berör mig. Ämnen som dessa går inte att säga nej till.

Expressens försök till kärleksförmedling är behjärtansvärd. Ett bevis på att det finns människor som inte givit upp hoppet om att hitta den rätta. Men som gift och gravid och illa berörd av hallickar och sexköpare kan jag inte känna någon större entusiasm över löpet. Inte ens "en meter korsord" berör mig idag. Expressen får helt enkelt ta nya tag i morgon. Let's leave it at that.

Tack, Aftonbladet för att ni gjorde mitt jobb så enkelt idag.

Ställning: Expressen - Aftonbladet 20-18.



1 comment:

  1. Men Expressen har ju redan kört Aftonbladets löp för några veckor sedan. I alla fall där jag bor. Samma story och samma löp.

    ReplyDelete