Monday, July 5, 2010

5 juli 2010

Expressen: "Töm förrådet i sommar. Lättaste sakerna att sälja på Blocket i Stockholms län." Bilaga: "Ny tidning! Grillspecial. Kött. Fisk. Fågel."

Aftonbladet: "Här finns Sveriges billigaste bensin. Lista - städer över hela landet." Bilaga: Royal. "Massor med nya bilder från bröllopet".

Ack, du sköna nyhetstorka. Inser plötsligt att jag försatte mig i en ytterst svår sits när jag valde att börja blogga strax innan sommaren. "Älskade löpsedel" håller så sakteliga på att förvandlas till "Älskade SMHI-prognos, ålderskrämpa och räntehöjning". Nu även "Älskade bensinmack och radannons." Tänker att det är himla tur att jag börjat läsa böcker om profylax så att jag kan andas mig lugn när jag skriver om dessa provocerande tråkiga ämnen.

Andas. Andas. Andas.

Såja. Fick häromveckan för första gången höra talas om en person som faktiskt - på fullaste allvar - håller full koll på bensinpriserna och planerar sina dagliga bilturer utifrån dem. Så bevisligen finns de. Bensinhetsarna. Men ärligt talat: tanken på att planera sin bilsemester efter Aftonbladets bensinkarta känns alltigenom tragiskt. Inte ens de hutlösa svenska bensinpriserna motiverar ett så pinsamt beteende.

Nä, hellre gör jag mig då en hacka på Blocket; inte minst för att Expressen i och med dagens löp gör reklam för sin ägare Bonniers ärkerival Schibsted (som äger Blocket). Den lokala andrahandsmarknaden är dessutom miljövänlig. Hållbar. Och faktiskt ganska kul. På alla sätt och vis. Bloggen Best of Blocket lyfter fram det allra galnaste.

Alltså: Aftonbladet var idag nära "tre i rad" men Expressen ville annorlunda.

Ställning: Expressen - Aftonbladet 16 - 11


No comments:

Post a Comment