Monday, July 19, 2010

17 juli 2010

Aftonbladet: Extra. Hon tvingade sin sambo att mörda Anna, 3 - dömd till tio års fängelse. Sportbladet: "Comebacken värd miljoner." Bilaga: Hemma! "Läcker & lättlagad sommarmat."

Expressen: Extra. Bilen flög in i ladan - 7-årig pojke dog. Bilaga: Leva & bo. "Inred med loppisfynd."

Tämligen lika löpsedlar idag, eller vad säger ni? Både Aftonbladet och Expressen lockar med "extra" nyheter och hjärtskärande tragik i kubik (läs: döda barn) men där slutar likheterna. Medan AB fortsätter på "våld-i-hemmet"-spåret frontar Expressen med en olycka som får mig att våldsamt och innerligt hata mig själv. För hur tragiskt det än är att en stackars liten pojke på sju år omkom i olyckan i fråga så är det svårt att inte hänföras. Och ja, det är till viss del också svårt att hålla sig för skratt. Säg, hur är det ens möjligt att krascha in i en lada på det där sättet. Vad är oddsen? Och så har vi detta med grafiken som jag i min enfald trodde var en engångsföreteelse men som jag nu förstår är en ren USP. Försöker förgäves förstå hur Expressen tänkte. Fotot och den feta rubriken till trots trodde man bevisligen inte att läsarna skulle se eller förstå utan ritade för säkerhets skull dit en röd ring. Det säger en del om hur höga tankar Expressen har om sina läsare. Och en hel del om Expressen själva för den delen.

Ändå lockas jag. Pockas. Jag vill ju trots allt veta vad sjutton som hände den där bilen. Och just idag orkar jag inte med fler familjetragedier. Jag vill tro att vi värnar om våra nära och kära i alla lägen. Låt mig vara naiv och lyckligt ovetande ett litet ögonblick.

Så: Expressen. Idag är det ni som hamnar högst på min undantagslista. Skål!

Ställning: Expressen - Aftonbladet 21-18


No comments:

Post a Comment