Tuesday, July 6, 2010

6 juli 2010

Expressen: "Läs dokumentet ord för ord. Daniel skrev på äktenskapsförord 12 dagar före bröllopet." + "Uppgifter i natt. Maud avgår efter valet."

Aftonbladet: "Nya äktenskapsförordet. Därför får Daniel inga pengar. Vid en skilsmässa blir prinsen lottlös." Bilaga: Sofis mode. "Så fixar stjärnorna strandkroppen."

Ser man på. En dubblett. Så blir det ibland. Särskilt när det vankas kungliga supernyheter. Som nu när Daniel and Vickans äktenskapsförord offentliggjorts och det står klart att Daniel inte skulle få några kungliga guldpengar alls vid en eventuell skilsmässa. Stackars liten.

Håller ni med mig när jag säger att det känns så himla trist med äktenskapsförord? Det känns på något vis väldigt sorgligt att behöva tänka på skilsmässan redan innan man gift sig. Daniel och Victoria har inte ens hunnit hem från sin sponsrade smekmånad i Söderhavet innan media börjar gotta sig i uppbrottet. Som om det redan hänt. Eller skulle kunna hända precis när-som-helst.

Nåja. Låtom oss nu ta en lite närmare titt på respektive löpsedel.

Expressen lockar med att vi i deras tidning kan läsa äktenskapsförordet "ord för ord". Minst sagt lockande. Alltid bra att skaffa sig en egen uppfattning. Men sen: "Daniel skrev på äktenskapsförord 12 dagar före bröllopet". Ett ord comes to mind: "Jaha?" Förstår helt enkelt inte alls varför denna information är relevant. Är det tidigt? Sent? Ovanligt? Vad? Efter mycket funderande har jag nu kommit fram till att Expressen nog försöker insinuera att avtalet skrevs på lite väl nära inpå bröllopet, vilket skulle kunna tala för att berörda parter inte var helt överens. Men vem vet? Expressen själva?

Aftonbladet bestämde sig för att gå på djupet. De utlovas inga "ord för ord"-redogörelser men väljer man att köpa Aftonbladet idag får man istället veta varför äktenskapsförordet ser ut som det gör. I like. Det vill jag ju så klart veta. Hur tänkte man här? Var det kungens krav? Victorias? Daniels? Jag drömmer om att Daniel - 12 dagar innan bröllopet - sagt något vansinnigt romantiskt i stil med "Nej Victoria, jag vill inte ha dina pengar. Jag vill visa det svenska folket att jag älskar dig för att du är du. Inte för att du rik. Inte för att du är prinsessa." På något vis skulle det inte förvåna mig om jag hade rätt. Daniel verkar vara en riktig hyvens kille. Och Daniel och Vickan vill ju trots allt bara vara lyckliga. (Och det kan man ju lika bra vara med hjälp av andras kosingar.)

Aftonbladet, idag vinner ni för att ni förstår att folk alltid vill ha mer. Vi vill inte bara ha fakta. Vi vill veta varför. Grattis!

Ställning: Expressen - Aftonbladet 16-12



2 comments:

  1. Jag håller verkligen med dig. Expressen löp var konstigt. Varför skriva ord för ord om ett äktenskapsförord som man kunnat se hela dagen på nätet? Okej, om man hade mer detaljerade uppgifter, men nu känns det väldigt gammalt.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete