Wednesday, July 7, 2010

7 juli 2010 [UPPDATERING]

Expressen: "Dokumentet avslöjar. Jonas Bergström flyttar hem till mamma. Alcazar-stjärnan Lina Hedlund vårdas efter missfall." Bonus: Samla exklusiva grillbestick "Bara 79 kronor".

Aftonbladet: "Madeleines oväntade besked till Victoria. Så ställer hon upp för sin syster." Bonus: Samla receptböcker. "Sommarens läckraste grillmat."

Expressen, Expressen, Expressen. Idag hade det kunnat bli så bra. Så himla bra. Fjanten Jonas Bergström flyttar som 32-åring hem till mamsen - den ultimata förnedringen. Men så går ni och liksom snuskar er aningen för mycket. Går över gränsen, så att säga. Som en journalistisk bottenfisk nappar ni på Lina Hedlunds pressmeddelande om komplikationer efter ett missfall och inte bara skriver om det - ni frontar med det. Smaklöst. Och när man tror att det inte kan bli värre har ni dessutom mage att pusha för era jädrans grillbestick för "bara 79 kronor" precis intill. Jag tror jag dör. Ja, jag gör nog baske mig det. Och jag är inte ensam, vet jag.

Aftonbladet framstår i ljuset av Expressens löp som Moder Theresa. Ghandi. Jesus. What have you. Madeleine som så fint ställer upp för sin syster på hennes födelsedag. Rart så det förslår. Det gillar vi idag, trots att vi redan vet precis vad det handlar om. En principsak helt enkelt.

Aftonbladet, lär av de som inte vet hur man gör och fortsätt gör rätt: Missfall är #fail. Missfall + grillbestick är #vidrigt.

Ställning: Expressen - Aftonbladet 16-13

[UPPDATERING]

Aftonbladet: "Extra upplaga. Littorin avgår. Knäckt av vårdnadstvist."

Aftonbladet passade igår på att uppdatera sin löpsedel då nyheten om att arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin avgår. Med tanke på min ovanligt hårda kritik mot Expressens löpsedel förstår ni säkert att jag hellre sett Expressen byta ut sin. Men man kan tydligen inte få allt här i världen. Anmärkningsvärt och aningen typiskt är det att Aftonbladet helt "missar" att nämna att det delvis är på grund av medias lägga-näsan-i-blöt-oavsett-vad-fasoner som Littorin väljer att avgå.


No comments:

Post a Comment