Thursday, July 8, 2010

8 juli 2010 [UPPDATERING]

Aftonbladet: "Polisen varnar: Så lätt kapar skimmingligan ditt kort på macken." Bilaga: Resa. "Greklands bästa öar".

Expressen: "Extra. Mats Alm fri. Leif GW: Rättvisan segrar...men jag har kvar min uppfattning." Bilaga: Extra. "Sveriges kändistidning!"

Sitter här och skrattar för mig själv åt Expressens lilla pruttfuling. Ser ni den? Det där lilla "...men jag har kvar min uppfattning" längst ner på löpsedeln. Det finstilta, till synes helt obetydliga, som ändrar allt. Som får oss att förstå att Leif GW - svenska krimvärldens egna Morla [YouTube] - innerst inne tror att Mats Alm är skyldig till mordet på Linda Chen, trots att det vid första anblick inte verkar så.

Det är ju någonting väldigt märkligt med denna story. Jag tror också att Mats Alm är skyldig men tycker, liksom GW, att det inte är mer än rätt att han går fri med tanke på att bevisbördan är så svag. För tänk om. Tänk om allt det där till synes superknasiga som Mats berättat om kinesiska maffian, minnesluckor och bakluckor faktiskt är sant. Det finns ju trots allt en möjlighet. Och just därför går han nu fri. Just därför har han chansen att plocka ut Linda Chens livförsäkring och bli miljonär. Så sjukt.

Hollywood nästa.

Jag kan inte låta bli att undra vad som rör sig i huvudet på Mats Alm själv. En del av mig tänker att om han egentligen är skyldig måste han vara så sjukt nöjd med sig själv just nu. En annan del av mig tänker att han nog sedan länge har anammat storyn som sanning och på fullaste allvar ser sig själv som oskyldig. Det är ju trots allt oftast enklare att köpa sina egna lögner än att inse och acceptera att man gjort lite "ajabaja".

Aftonbladets skimmingstory är också väldigt bra, det ska sägas. Jag, som knappt vet vad en bensinmack är (ja, så mycket innerstad är jag), blir skraj och håller extra hårt i kontokortet. De som faktiskt äger bilar måste med andra ord svimma av skräck när de läser rubriken. Nu är det som tur är inte de som väljer tidning i denna blogg utan jag. Så, medan de ligger avsvimmade springer jag ner till närmsta kiosk och köper mig en geting.

Hurra, Expressen.

Ställning: Expressen - Aftonbladet 17 - 13

[UPPDATERING]

Känner mig aningen förvirrad just nu. Under en promenad hem upptäckte jag till min fasa att alla kiosker förutom den som jag fotade löpsedeln vid har en helt annan Aftonbladet-löpsedel. Nämligen denna.
Jag undrar nu. Vad hände? Hur kunde det bli så här? Finns det flera olika Stockholmsupplagor? Eller har kiosken här vid Vandisplan helt fräckt klippt ihop sin alldeles egna variant? Nåja, en tröst i detta pinsamma löpsedelsdebacle är att Aftonbladet med sitt så obeskrivligt uttjatade väderlöp hade haft ännu sämre chanser att vinna mot Mats "Det där är inte jag" Alm. Enough said.



No comments:

Post a Comment