Sunday, June 20, 2010

20 juni 2010

Aftonbladet: "Ja! 64 sidor om bröllopet."

Expressen: "Jag älskar dig så. Kärlekstalet till Victoria. Unik jätteaffisch på köpet."

Dagen efter Bröllopet, huvudstaden har baksmälla och återhämtar sig långsamt. Och ja, vad säger vi om dagens löpsedlar, hörni? Ingen svår match idag heller vågar jag påstå.

Aftonbladet kör ett av sina kanske mest minimalistiska löp någonsin. Kyssen. Och så ett "ja". Resten får läsarna läsa om på någon av de 64 sidor som tillägnats Bröllopet i dagens tidning, resonerar Aftonbladet. Fel tänkt, säger jag. Jag blir inte ett dugg intresserad av att läsa er 64-sidiga bröllopsbilaga, AB. Nä, idag vill jag allra helst läsa Expressen eftersom de fattat beslutet att fokusera på det enda rätta; det finaste fina som fick hela Sverige att en gång för alla ta helylle-Daniel från Ockelbo till sina hjärtan: det personliga kärlekstalet till Victoria. Det är talet vi alla minns, tänker på och pratar om idag och det är således det som får oss att köpa tidningen. Så är det.

Men jag har lite funderingar kring "jätteaffischen". Hur tänkte man egentligen med den? Sist jag köpte en tidning för en affischs skull var jag 12, tuggade Jenka och var för liten för att se Twin Peaks. Då var det tidningen Okej som gällde och affischerna var glansiga och fina. Varken då eller nu skulle jag vilja ha en skrynklig Expressensida som gulnar av solljus och drar åt sig bajslukt uppsatt på väggen hemma. Hjälp mig förstå, snälla. För jag kommer inte riktigt få ro i kroppen förrän jag vet.

För övrigt kommer här en bonusvideo (finns tillgänglig i två veckor ungefär). Se Expressen och Aftonbladets eminenta chefredaktörer Thomas Mattsson och Jan Helin kommentera sina respektive tidningars förstasidor i TV4, denna viktiga "dagen efter". Väldigt intressant.




Ja, ni. Expressen drar ifrån igen. Ytterst välförtjänt. Löpsedelsredaktionen är i högform just nu.

Ställning: Expressen - Aftonbladet 8-4


No comments:

Post a Comment