Saturday, June 19, 2010

19 juni 2010

Aftonbladet: "Silvias tårar." Bilaga: Härligt hemma.

Expressen: "Tårarna. Därför grät Victoria & Silvia."

Ber så hemskt mycket om ursäkt för det sena blogginlägget. Ni kan säkert gissa var jag befunnit mig hela dagen. Nyss hemkommen. Är helt slut och känner mig dessutom alldeles fånigt kärleksfull och from inombords. Det är lite tjuren Ferdinand under korkeken över mig just nu. Hur mycket jag än försöker kan jag bara inte hitta den där bitskt sarkastiska tonen jag behöver för att underhålla er.

Så jag ska fatta mig kort. Och be att få återkomma i morgon med nya friska tag.

Så, på bilden ovan ser ni två sorgligt smutsiga och skrynkliga löpsedlar från 7-eleven på Götgatan. Långt ifrån värdiga en dag som denna men trots allt läsbara. Och så lika (till och med samma foto på drottning Silvia) att uppdraget att utse en vinnare inledningsvis kändes oöverstigligt. Men så funderade jag och funderade lite till och insåg att Expressen så klart bör vinna. Helt enkelt därför att två personer som gråter är mer intressant än en. Särskilt när den ena är kronprinsessan själv. Expressen vinner dessutom på att förtydliga att om man köper deras tidning får man reda på varför Silvia och Victoria grät. Aftonbladet nöjer sig med att konstatera att Silvia grät. Vad tidningen sen innehåller är ytterst oklart. Gråtporr antar jag helt kallt. Aftonbladet försöker dessutom balansera fotot på en gråtande Silvia med en skrattande kung Carl Gustaf. Som ett slags kungligt Ying och Yang. Lite random kan man tycka. Vad han har med saken att göra eller varför han är på så gott humör (måste ha med Magnus Uggla att göra) är minst sagt otydligt.

Sammanfattningvis: en ganska solklar seger för Expressen. När jag sedan tog tunnelbanan hem på kvällen ock fick se att de, till skillnad från Aftonbladet, uppdaterat sin löpsedel under dagen kändes beslutet än mer rätt. Imponerande Expressen. Mycket imponerande.


Ställning: Expressen - Aftonbladet 7-4


No comments:

Post a Comment