Wednesday, June 23, 2010

23 juni 2010

Aftonbladet: "Privatjet. Lyxyachter. Drömhus. Så hjälper Sveriges rikaste Daniel & Victoria." Bonus: "Sommarens bästa bufférätter."

Expressen: "Så lever kärleksparet.Victoria och Daniel på lyxbåten." Bonus: "Exklusiva grillbestick. Bara 79 kronor."

Idag kastar den stora skvallerfrossarskammen sin mörka, kalla skugga på löpsedlarna och gör dem svårlästa. Med all rätt.

Usch, så svårt. Liksom igår ställs jag här inför ett moraliskt dilemma. Jag vet nämligen precis vilken av tidningarna jag skulle köpa om jag helt bortser från mina principer och ger efter för min omättliga törst efter mer skvaller. Det är jag ganska säker på att ni också gör. Men kvällsstidningsbranschen är en smutsig business. Det råder ingen tvekan om det och det visste jag så klart när jag gav mig in i detta. Det blir allt tydligare att den svenska pressen, som hittills varit förhållandevis hänsynsfulla, successivt kommer att gå allt längre i kampen om läsarna. Expressen ligger just nu helt klart längst fram och pushar gränserna. Och jag ger efter och gottar mig hämningslöst. Kan inte annat än tänka att det vore rätt åt mig att i sann biblisk stil straffas för mitt frosseri. Som Elvis som långsamt (eller ganska snabbt faktiskt) åt ihjäl sig på baconmackor. Typ. Vi får väl se vad den väldige gubben på molnet väljer att göra åt saken.

Vill avsluta med att ge Aftonbladet en liten trösteloge. Deras löpsedel är inte alls pjåkig. Tvärtom. Äckligt rika människor som hjälper andra äckligt rika, det är också smutsigt gottigt. Men tyvärr inte gottigt nog. Inte idag i alla fall. Och inte i min värld.

Ställning: Aftonbladet - Expressen 10 -5

Ställning: Expressen - Aftonbladet 10 -5



2 comments:

  1. Nu blev det lite fel...

    Expressen - aFtonbladet 10-5 ska det väl stå? ;)

    Annars bra jobbat!

    ReplyDelete
  2. Helt rätt. Tack! Nu åtgärdat. :)

    ReplyDelete