Wednesday, June 30, 2010

30 juni 2010

Aftonbladet: "Extra. Slutet för Hultsfred. Därför lägger festivalen ner."

Expressen: "Här stoppar Lundin Carola på scenen. "Jag ville hedra mina föräldrar.""

Ser man på. Hultsfred alltså. Går i graven för...hmm...34:e gången, ungefär. Förlust (åtminstone) tre år på raken och redan i fjol såg det riktigt, riktigt dystert ut. Ingen egentlig överraskning alltså. Ändå stor sorg för alla som på ett eller annat sätt vuxit upp med festivalen. Jag är tyvärr inte en av dem. Medan mina kompisar roade sig i Småland satt jag hemma i mitt oskyldiga flickrum och skrev böcker om integraler. Och diggade jazz. Sjukt pretto, men så blev jag ju som jag blev. Men nog om mig. Det jag vill komma till är att jag på något slags teoretiskt plan förstår att det inte bara är Hultsfredsfestivalen som går i graven nu utan en hel era. Men hur mycket jag än försöker kan jag inte förmå mig själv att känna något. Det var som sagt väntat, och dessutom skulle jag inte bli ett dugg förvånad om spektaklet trots allt lyckas återuppstå igen nästa år. Lite som en festivalernas Eminem.

Expressen frontar med Carola. Kära, älskade och hatade Carola. Sist var det Aftonbladet som använde henne som lockbete. Helt klart kvällspressens stora favorit. Och jag förstår det på något vis. En diva som aldrig riktigt gör rätt, är lite för kristen, kastar blommor omkring sig och skriker i extas. Är lite för mycket helt enkelt. Drömmaterial. Dagens löpsedelsstoff känns dock som en typisk icke-nyhet, tycker ni inte? Nyheter som baserats på TV-innehåll brukar nästan alltid vara det. Jag slår vad om att jag inte ens skulle lägga märke till Anders brutala Carola-tackling om jag så såg programmet. (Vilket jag så klart kommer göra i en av mina svagare stunder.) Just därför måste jag istället läsa om det. Mot bättre vetande. Idag sätter jag således på mig solglasögon, en trenchcoat och en blond peruk, smyger ner till kiosken som Gud (Carolas alltså) glömt och köper mig ett exemplar av Expressen. När jag läst färdigt bränner jag upp tidningen. Ty alla bevis måste undanröjas.

Ställning: Expressen - Aftonbladet 14 - 8

Dagens bonus: Så här roligt kan det bli om man gör lite som man vill och kombinerar löpsedlar. Stackars Carola får aldrig vara ifred. Tack @danielswedin för tweet.

No comments:

Post a Comment