Monday, June 21, 2010

21 juni 2010

Aftonbladet: "Unik 13-dygnsprognos: Här är solen i midsommar." Bilaga: Royal. "Extra bilaga. Hela sagobröllopet. Kärleken. Festen. Klänningarna."

Expressen: "SMHI: Här blir det superväder i midsommar." Bilaga: "148 sidor. 193 bilder. Bilaga om bröllopet. Gästerna. Klänningarna. Festerna."

Liksom igår, två nästan identiska löpsedlar. Det är då de små detaljerna kommer in i bilden och blir viktiga.

Både Expressen och Aftonbladet kör med påtagligt ambivalenta löp. Titta noga och säg mig: Vilken är egentligen huvudnyheten? Midsommarvädret? Eller bilagorna om det kungliga bröllopet? Det pågår liksom en kamp om utrymmet. Tidningarna är medvetna om att midsommaren närmar sig med rasande fart och att varenda svensk nu undrar hur vädret kommer att bli men vågar ändå inte släppa helgens stora händelse. På Expressens löp tar bilagan nästan helt över.

Ser man till bilagorna vinner Aftonbladet stort. Dels för att de vågar använda stora ord som "sagobröllop", dels för att de listar "kärleken" som en av tre beståndsdelar i bilagan. Kärleken kan vi inte få nog av, eller hur? Expressen verkar inte hålla med. Istället för kärlek får vi i deras bilaga läsa om "gästerna". Hmm. I ren och skär rädsla över att det innebär att jag ännu en gång måste plåga mig igenom bilder på festens modemässiga lågvattenmärken Anna Maria Corazza Bildt, Mona Sahlin, mamma Westling, Maud Olofsson och Lisa Nilsson står jag över. Det är helt enkelt inte värt risken.

Och så har vi detta med midsommarvädret. Här ställs Aftonbladets "unika" 13-dygnsprognos (Wolfgang Röder?) mot hederliga, gamla SMHI:s prognos. Måste börja med att inflika att det onekligen känns lite overkill att skryta med en 13-dygnsprognos när det bara är fyra dagar kvar till midsommar. Särskilt som jag med åren har kommit att jämställa meterologin med kvasivetenskaper såsom astrologi och homeopati och vet att till och med endygnsprognoser är en omöjlighet. (Åter igen: ja, jag är bitter.) Å andra sidan, om jag då inte tror på väderprognoser - ja, inte ens SMHI:s - kvittar det egentligen vilken tidning jag väljer. Alltså kan jag med gott samvete välja den med den vackra, leende, blonda, svenska kvinnan. Hon verkar lycklig. Och henne vill jag se ut som.

Alltså, summa summarum: Aftonbladet. Efter ytterst noggrann analys och mycket vägande fram och tillbaka står ni idag som värdig vinnare. Grattis!

Ställning: Expressen - Aftonbladet 8-5



No comments:

Post a Comment