Tuesday, June 29, 2010

29 juni 2010

Aftonbladet: "Unik prognos för 13 dygn: Så länge stannar supervärmen."

Expressen: "Bråk om skattepengar. Här festade generaldirektören - vin, skaldjur & resor för 56 milj."

Jag tror att det är aningen för tidigt för mig att börja summera vad jag än så länge lärt mig av att skriva denna blogg. Men en sak kan jag med säkerhet konstatera: kvällspressens löpsedelscykler är sinnessjukt korta.

Aftonbladet kör idag en favorit i repris. 13-dygnsprognosen. Senast vi såg den var för åtta dagar sedan - den 21 juni. Då gällde det midsommar. Nu gäller det "supervärmen" generellt. Någon som kan förklara för mig varför Aftonbladet valt att fronta med just 13 dagar? Varför inte 9? Eller 23? Eftersom jag tror mig veta att löpsedelsarbetet är ytterst seriöst - så analytiskt att det gränsar till att kunna klassas som en egen vetenskap - tar jag för givet att valet av siffra helt enkelt baserats på statistiskt säkerställda resultat som säger att Aftonbladets läsare tycker att 12 dagar är för få och 14 för många? Ni som läst mitt inlägg från just den 21 juni vet sedan tidigare vad jag personligen tycker om detta: Aftonbladet och jag är helt överens om att 14 dagar är för många. Men till skillnad från dem tycker jag dessutom att 13, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 och 1 dag också är för många. Det finns alltså i min värld inga väderprognoser i världen som är värda att lita på. Allra minst Aftonbladets "unika" 13-dygnsprognos. Så var det utagerat. För alltid, hoppas jag.

Expressens löp hurrar vi däremot för. Hurra! En ganska knasig och allmänt snedvriden löpsedel om man granskar den närmare. Bland andra @stroemberg uppmärksammade detta via Twitter i morse.


Ja, man skulle lätt kunna tro att GD:n i fråga åt och drack vin, skaldjur och reste för 56 miljoner under en och samma kväll. En bedrift som, om den vore sann, är högst imponerande. Men vem bryr sig om bedrifter? Och vem bryr sig om sanningen? Politiker och makthavare ska helt enkelt bara ge f*n i våra skattepengar. Jädrans äckelgubbar och äckeltanter som tar av de fattiga för att smörja sina feta krås. Om er vill jag veta allt. Därför köper jag Expressen.

Ställning: Expressen - Aftonbladet 13 - 8

No comments:

Post a Comment